„Garbus” należy do najbardziej znanych samochodów świata. Historia tego modelu ma swoje początki w 1934 roku.
Właśnie w 1934 roku Ferdinand Porsche przedstawił projek rządowi Adolfa Hitlera, z którym wcześniej uzgodnił ogólne dane
techniczne zalożenia projektu "niemieckiego samochodu ludowego"
Projekt ten zakładał:
- samochód mieszczący 4 dorosle osoby i bagaż;
- cena poniżej 1000 reichsmarek
- spalanie 8l/100 km
- silnik chłodzony powietrzem
w 1935 roku powstał pierwszy jezdżący prototyp "V1" , od tego właśnie czasu firma volkswagen liczy istnienie "garbusa"
Garbus liczył 9 wersji nadwoziowych oraz egzemplarze przedprodukcyjne do celów reklamy jaka miała miejsce przed II wojną
światową. Oczywiście nie wliczając modeli wojskowych:
- typ 166 schwimmwagen;
- typ 82 Kübelwagen;
oraz wojskowych odmian VW "garbusa":
- typ 92
- typ 92 SS
- typ 82 E
- typ 87
Oficjalna produkcja cywilnego Volkswagena rozpoczęła się 11 lipca 1941 roku i zakończyła 17 sierpnia 1944 roku w liczbie 630 sztuk.
Po wojnie z taśm produkcyjnych w Niemczech, Brazylii i Meksyku zjechalo 22 miliony sztuk tego samochodu (ostatni egzemplarz,
który zjechał z taśmy montażowej był w kolorze niebieskim w wersji "baby", o numerze fabrycznym 21 529 464,
który znajdzie się obecnie w zakładowym muzeum w Wolfsburgu w Niemczech).
Na bazie VW garbusa powstały również samochody takie jak Volkswagen karmann Ghia czy Volkswagen Transporter.